lørdag 5. september 2009

Hva er tid..

En kan fundere over dette. Tid er jo en menneskeskapt ting for å definere vår hverdag. Den styrer så å si alt vi gjør. Hvordan hadde det vært om vi tok vekk tiden..eller stoppet den sånn ca 13:50 en dag..bruk et minutt å prøv å forestille seg det. Det hadde sikkert blitt kaos i den vestlige verden...Er tiden reell?.. Hvorfor husker vi ting fra vår spede barndom som det var i går?? Hvorfor føles en natt's søvn som et øyeblikk mange ganger?? Hvorfor oppleves det for de som har ligget mange måneder i koma, at de hart vært borte bare noen timer, eller noen dager? Den betydningen vi gir til 'tidsoppfattelsen' trenger ikke være den rette...En forklaring er: «Tid er bevegelse. Hadde alt stått i ro, så hadde ingenting eldest og ingenting forandret». I alle fall er dette noe som føyer seg pent inn i rekken av mysterier livet gir, hvis en er villig til å se og fundere litt på de..:) Ha en fin lørdagskveld med mange mysterier!

img231

5 kommentarer:

  1. Vi er litt inne på Einsteins teorier her og de har fasinert meg i alle år. og i følge ham er tid reell, det at tiden finnes er IKKE relativt. Så utsagnet 'alt er relativt' har ham faktisk IKKE sagt. Tid og masse er to ting som ikke er det. Hvor lang tid som har gått er derimot veldig relatvt.

    Veldig flott bildet foresten ......

    god lørdag.

    SvarSlett
  2. Jeg la fra meg klokken min for tolv år siden og har siden vært alergisk mot klokker, har jo klokke på tlf selvsagt, men alt er tid, tid og atter tid... Kast klokken og ta det som det kommer... og husk at du må Ingen ting,det er faktsik mulig :o) Om du er borte fra en hund f.eks i en time eller to dager, så er den like glad når du kommer hjem, noe å tenke på det også :) Pent bilde! Ha en fin og funderende aften.

    SvarSlett
  3. Noen ganger lar jeg tid være tid og bryr meg ikke om den i det hele tatt.. Ganske ofte faktisk! Jeg liker ikke at livet skal styres av klokken og alt man skal gjøre,, lev og nyt,, ting man må gjøre forsvinner ikke med det første...

    Hvorfor skal man alltid gjøre ting til en bestemt tid?? samme når man vasker klær osv. Natten kan brukes til så mangt... Jeg tenker som så at bare gutta mine kommer hit og dit når de skal, får den søvnen de trenger og lekser blir gjort til rett tid kan jeg disponere mye av den resterede tiden som det passer oss:) Dette fungere godt her hos oss...

    Kreatit bilde og innlegg!

    SvarSlett
  4. Tid? ja hva er tid? Anne kjærringa funderer, og hvorfor i all verden opplever vi at tiden flyr når vi har det så kjekt?? og at den går så sakte når vi venter på det kjekke som kanskje kommer??? Opplevelse av tid tror jeg er ganske så likt for oss alle sammen, selv om lang tid for meg, kan være kort tid for deg...

    Ikke så opptatt av tid jeg heller, ser sjelden på den klokka og styres langt fra av den. Min indre biologiske klokke derimot er ganske så finstilt, 2 min før den vekkerklokka ringer, Anne er våken og skrur den av før den hersens lyden kommer. Og på kvelden, ja da kan jeg kjenne på meg, hvor mange den klokka `kan `være.

    Men urverk derimot :-) det er jeg litt opphengt i ja :-)

    Kjærlighet får tiden til å forsvinne foressten, så får en inderlig håpe da, at tiden ikke får kjærligheten til å forsvinne for det hadde vært trist.

    SvarSlett
  5. Ja tid er ett mysterium som vi ofte har diskutert her hjemme også. Tilbake til fremtiden filmene, setter også fantasien i sving. Og en annen film med en tidskapsel jeg har sett(husker ikke navnet). Det får deg til å tenke litt ekstra. Tid kan gå for, og den kan gå sakte. Men alt avhenger av hvordan man opplever det. Kjempe spennende tema egentlig, som man kunne diskutert og sagt mye om. Flott, og kreativt bilde, og innlegg!

    SvarSlett